Wednesday, January 23, 2013

maulud nabi

Assalamualaikum..

semua org tau esok Maulud Nabi kan..iaitu hari kelahiran Nabi junjungan kita..jgn hnya ingt esok sbb cuti jek..hehe..anyway..aku just nk share serba sedikit la ilmu yg aku ada ni..walaupn xbyk at least better than nothing omputih kata..ecewah:p

perlu ke sambutan maulidurasul dgn perarakan perbarisan disulami zikrullah? ye berzikir itu amalan yg sgt dituntut sbgai lagu pembasah lidah..spya kita sntiasa mengingati Nabi junjungan kita dan menambahkan kasih kita kepada Baginda..jg sbgai tanda syukur kita kpd Allah di atas sgla rezeki dan nikmat yg dikurniakan..

mslhnya skarang, org kita ni lebih suka mengikut tradisi turun temurun nenek moyang kita dari cuba nk mengamalkan sunnah yg dibawa oleh Rasulullah s.a.w...sedangkan sahabat nabi yg paling hampir dgn beliau pn tidak menymbut kelahiran baginda begini..siapa la kita yg hanya manusia biasa memandai2 nk adakan benda yg tiada..dikhuatiri akn jatuh kpd bida'ah pula...nauzubillah...

adlh mudah bg kita utk tgk bagaimana di Mekah dan Madinah..2 Tanah Suci yang mana disitu lahirnya waris2 nabi junjungan kita..adakah sambutan maulidurrasul dilakukan di sana mcm kita lakukan disini?? xde kan..so simple..it means bende tu bkn amalan yang sepatutnya dilakukan..dari menyusahkan diri berjalan berarak dan berzikir sekuat hati di tgh panas matahari..adalah baik kita bykkan mengaji dan berzikir di dlm hati...dn lebih baik lagi dilakukan berterusan tanpa ada hari2 tertentu sempena mengingati sesuatu....yg tersembunyi itu kadangkala adalah lebih terkesan dan disukai Allah dan Rasul kita..bknkah itu yg kita nak..keredhaan dan kecintaan dr Allah yg Esa dan Rasul junjungan kita :) 

Jazaakallahu khairan kathira


3 comments:

wantie said...

kalau di fikir memang berpanas berarak sambil berzikir tu mcm meletihkan.

Tapi bila kita fikir dari konteks lain, secara tak langsung ianya mengingatkan kepada insan yg seolah olah melupakan tarikh penting ini.

kalau yg hanyut tu mesti ckp. eh dorang berarak kenapa ek? ooo... ye ke hari ni maulud nabi. secara tak langsung bukankah ianya mengingatkan kpd org lain.

Tapi bagi yg memang tahu dan ingat semua. dah memadai seperti yang kau ckp tu. basahkan lidah berzikir di lidah dan di hati.

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

aku setuju....

Sidratul Muntaha said...

ade ustaz kate bidaah hasanah
boleh ja..
tpikan..
bab2 berzikir tgh2 panas tu..
tingat plak org keling angkat kavadi kat sini..
kebetulan minggu maulud nabi ni diaorg sambut thaipusam..
haihh
jammed la..

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio